De fick ringa efter pengar

Eva Jonsson och hennes mamma känner sig lurade medan Telia hävdar att kunden i samband med installationen fick tillbaka pengarna. Foto: Emely Bakken
Textstorlek:

​Här sitter Eva och hennes mamma med fakturor från Telia. De blev erbjudna en rabatt på 2 000 kronor vid fiberinstallation, pengar de inte fick. ”Vad hade hänt om inte vi ringt själv?” säger Eva.

Annons:

När fastighetsägarna i Svärdsjö blev erbjudna fiber var intresset stort. Av 400 tillfrågade hushåll var det cirka 230 som tackade ja.

– I Svärdsjö hade vi ett grupprabattserbjudande där ordinarie pris var 21 900 kronor och om mer än hälften av de tillfrågade i ett område tecknade upp sig på erbjudandet så utgick en rabatt på 2 000 kronor, säger Inger
Gunterberg, pressansvarig på Telia.

När Eva Jonsson fick fakturan i september förra året upptäckte hon att priset var felaktigt. Hon kontaktade Telia som hävdade att fakturan stämde och att allt var i sin ordning.

– Jag tröttnade på att tjata och betalade, säger Eva.

Och hon är inte ensam. De svärdsjöbor Dalabygden pratat med vittnar om grannar och bekanta som betalat 2 000 kronor mer än avtalat pris.

Bybon Jon Larsson menar att här kan finnas ett mörkertal. Folk som inte har tid eller ork att engagera sig eller för den delen har koll på sina räkningar.

– En kamrat jag pratade med hade glömt bort vilket pris det var.

Så han tänkte betala den felaktiga fakturan tills jag sa till honom att priset inte stämde, säger Jon och fortsätter:

– Vi fick en kontaktperson som hade hand om fiber i svärdsjöområdet. Jag ringde honom och han beklagade så mycket och skyllde på den mänskliga faktorn.

Om det var han som gjort fel törs jag inte svara på. Men jag tror inte han personligen sitter och skickar ut fakturor.

Monica Fogd erkänner. Hon har haft dålig koll på sina fakturor.

– Vi betalade 21 900 kronor redan i september. Nu i dagarna ringde vi och frågade.

De sa att det var fel och skulle ordna det. Jag tänker att, de som inte ringer måste betala för mycket. Jag vet att min svärmor också är drabbad. Det är nog många med oss som är drabbade, säger hon.

Enligt Inger Gunterberg rör det sig inte om någon felfakturering. Ett fåtal kunder valde förskottsfaktura.

Och eftersom man på förhand inte kan veta hur många som tecknar upp sig så är förskottsfakturan på ordinarie pris.

– Därefter får kunden som valt förskottsfaktura tillbaka 2 000 kronor i samband med att fibern installeras, vilket för de allra flesta i Svärdsjö skedde under våren 2017, säger hon.

Men Eva Jonsson fick inga pengar. Det var först när hon själv kontaktade bolaget som hon nu får tillbaka sina pengar.

När hon ber om en förklaring till vad som hänt svarar bolaget att de inte kan ge henne det. Och någon kompensation för att ha legat ute med pengar i nästan ett år får hon inte.

Emely Bakken

Annons: