Utredning vill ha mer bevis

Den före detta utredaren Arne Karyd menar att statens pengar gör mer nytta på tåg och vägar än på Sälens flygplats. Foto: Thinkstock
Textstorlek:

Förmodligen fler arbeten med väg och järnväg än med flyg. Det menar före detta utredaren Arne Karyd på LFV, Transportstyrelsen och Trafikverket, om statens 250 miljoner till Sälens flygplats.

Förra veckan berättade vi om Sälens flygplats och ett statligt stöd på 250 miljoner kronor.
En av dem som reagerade på artikeln var Arne Karyd som på uppdrag av Trafikverket utredde projektet.
Han menade att rubriken blev lite olycklig om EU-pengar till ny flygplats.
I ett mejl skriver Karyd: I detta fall är hela beloppet svenska skattepengar som dåvarande näringsminister Annie Lööf utlovade 2014. EU bedömde enbart om stödet var förenligt med EU, vilket också artikeln i Dalabygden 9 juni berättade.
När det gäller flygplatsen i Sälen, som ska tas i bruk om två år, är frågetecknen många. I dagsläget är inget bygglov beviljat och på stadsbyggnadskontoret i Malung-Sälen har man för närvarande tre ärenden under handläggning samt två ansökningar från Scandinavian mountains AB.
Arne Karyd, hur ska man se på flygplatsen i Sälen?
– Den bör inte byggas nu. Alla försök att få igång inkommande flygcharter har misslyckats, inklusive Åre-Östersund vars skidområde är minst lika konkurrenskraftigt. I detta fall kan man testa marknaden genom att påbörja verksamheten på Mora flygplats. Där kan man hantera 100 000 årspassagerare utan några investeringar alls och 200 000 efter mindre tillbyggnader. Att marknaden skulle finnas med Sälens flygplats men inte alls med Mora flygplats är helt uteslutet. I Alperna kan man få åka buss i flera timmar mellan flygplatser och populära turistorter.
Och satsningen med skattemedel då?
– Det senaste exemplet är en stor utbyggnad av Luleå flygplats för att hantera frakt, Kallax Cargo. Runt 150 skattemiljoner försvann i ett projekt som lades ner. Skattepengar ska läggas på samhällsekonomiskt lönsamma projekt eller olönsamma projekt där det finns goda skäl att frångå lönsamhetskravet och lobbygrupper ska hållas på armlängds avstånd. Sälens flygplats är ett extremt olönsamt projekt och det finns inga skäl alls att göra ett undantag.
Flygplatsen spås ge många jobb?
– Flygplatsverksamhet sysselsätter bara 0,3 procent av arbetskraften, vilket i Sälen runt tio jobb. Turisterna ger upphov till ytterligare jobb, men den effekten uppstår även om de kommer via Mora eller landvägen. Om staten lägger 250 mkr på att underlätta vägtrafik eller järnvägstrafik till Sälen har det förmodligen mycket större arbetsmarknadseffekter.