Transporter hotas när lastbilschaufförer saknas

Förare Michael Hertzberg förstår om man drar sig för att bli lastbilsförare. Det är dyrt menar han. foto: Mats Lindström
Textstorlek:

​Det är lätt att få jobb i Dalarna. Bland annat saknas lastbilsförare.
– Det kan jag förstå. Vilken arbetslös har råd att kosta på 150 000 kronor för ett körkort? undrar Michael Hertzberg på Stadsbudskontoret i Ludvika.

Annons:

Det är lättare att få jobb i Dalarnas län än på de flesta andra håll i Sverige.

Det skapas nya jobb i länet och det behöver anställas många för att ersätta alla som går i pension.

Så kommer det att se ut många år framöver, skriver Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.

Av ett 70-tal yrken som nu är heta i Dalarna nämns lastbilsförare.

Michael och arbetskamraterna har kört fram två lastbilar utan för ett kontor i centrala Borlänge.

De flyttar möbler och annat för ett vårdföretag som ska flytta in där. Michael har jobbat som lastbilsförare och flyttkarl i cirka sju år.

På frågan vad lastbilsförarbristen kan bero på säger han:

– Det är svårt att få tag på folk därför att unga inte orkar med tunga lyft. Sen är det mycket dyrt att skaffa ett lastbilsförarkort. Minst 150 000 kronor får man punga ut. Vilken arbetslös har råd att lägga ut så mycket pengar?

Är det så att unga inte orkar jobba menar du?

– Man ska inte dra alla över en kam, men många som börjar hos oss slutar för att de inte pallar med tunga lyft.

För dagen är de fyra som jobbar med att flytta in saker för vårdföretaget.

Michael säger att det är ovanligt. Ofta är de färre menar han. Nu är det inte bara det slitsamma jobbet som står i vägen.

Man får vara bredd att lägga ut en hel del pengar om man ska jobba som lastbilsförare.

– Jag tänker ta ett e-kort. Det kostar 17 500 kronor att anmäla sig. Sen kostar det 1 000 kronor per körtillfälle, så det kan bli en bra slant innan man är färdig.

Men det stannar inte där. För att köra lastbil och annan tung trafik krävs yrkesförarbevis och andra bevis som till exempel Adr, som är ett Europa-gemensamt regelverk för transport av farligt gods på landsväg.

– Ofta får den intresserade betala körkort och tillstånd själv när Arbetsförmedlingen och företagen inte ställer upp.

– Så det är inte konstigt att det är brist på lastbilsförare, säger Michael.

En kollega till Michael tycker inte det är riktigt rättvist när invandrarer kan få hjälp med körkort.

Det borde i så fall vara lika för alla menar han.

– Det känns som moment 22, säger han. Företagen vill inte satsa pengar på lastbilsförarkort och Arbetsförmedlingen säger ofta nej. Samtidigt som detta pågår ropar branschen efter lastbilsförare medan jobb och transporter blir lidande.

Andra saker som sätter käppar i hjulet är pensionsavgångar och nya regler. Många som var i yrket före hösten 2009 måste nu genomgå fortbildning för att få fortsätta köra, skriver DN.

Annons: