Gäster vill inte betala för kranvatten till maten

Snålt tycker vissa. Men krögare Kent Sterner har inga problem att ta betalt för kranvattnet. Foto: Mats Lindström
Textstorlek:

En femma för ett glas kranvatten. Fel tycker en del, okej tycker andra. Krögaren Kent Sterner ser det som en vanlig serviceavgift. Fri prissättning råder säger Konsumentverket.

Under sommaren finns det restauranger i Dalarna som går bra tack vare turisterna. Semestern inbjuder till extra utgifter, som att ät ute lite oftare än normalt. Men för vissa slutar tydligen måltiden i besvikelse.

Flera som har hört av sig till Dalabygden menar att det måste vara något fel när notan visar: ett glas kranvatten, fem spänn.

– Det kan inte stämma. Får man göra så? Jag känner mig lurad, säger kvinnan på telefon efter ett dalarestaurang besök.

Några som har fått lite kritik för detta med att ta betalt för ett glas kranvatten är krögarparet Kent och Wanpen Sterner som i fyra år driver en Thairestaurang i Leksand. En kund som hade besökt deras restaurang i sommar blev förvånad över att kranvattnet kostade fem kronor och skrev en insändare.

Kent Sterner, som varit en del
i Thailand, återvände hem tillsammans med sin fru och tog över restaurangen efter ett annat par. Rörelsen omsätter två miljoner och under sommaren jobbar runt sex personer. När de är trångbodda, cirka 28 platser, hoppas Kent och Wanpen på en utbyggnad. Än har inte Leksands kommun hört av sig i investeringsfrågan.

Förra året, efter att många kunder bara beställt ett glas kranvatten till måltiden, bestämde paret Sterner att prova att lägga på en avgift på fem kronor. Några har knorrat berättar Kent men de allra flesta accepterar. Posten ett glas vatten står i menyn, och Kent menar att när flera kunde ser att vattnet kostar en femma växlar många upp till en läsk för ett par tior istället.

Vattenavgiften tas ut bara av a la carte-gäster på plats som inte beställer ytterligare något drickbart till. Kommer någon törstig in och vill ha ett glas vatten i värmen är det gratis menar Kent.

– Betalningen för kranvatten vid måltid är en serviceavgift för att hälla upp vattnet, lägga i is och citron, bära ut det till kunden och tillbaka till disken. I år har nån klagat. Annars är det inga problem. Skulle klagandet öka får vi titta på det. Avgiften flyttas då över till något annat, säger Kent.

En gäst med ett barn på armen från Leksand är inte speciellt förtjust att Kent tar en avgift för kranvattnet. Det ska ingå tycker han.

– Vi kommer ursprungligen från Stockholm där flera krogar tar ”vattenavgifter”. Vi var
i Norge på semestern och där var det en krog som tog extra betalt om man åt under en viss summa. Så det verkar skilja sig en del hur krogar gör, säger han.

På krogen bredvid Kent och Wanpen tog man tidigare en avgift för ett glas vatten. Det tog man bort med motiveringen att man hellre växlade upp en annan post, som öl eller vin.

En restaurangägare i centrala Borlänge tycker det är snålt att vissa kollegor tar ut en avgift för ett glas kranvatten. Han menar att vatten är basföda och är till för alla.

På Konsumentverket säger man att det i princip råder fri prissättning på vatten om man har en lokal. Krögaren behöver heller inte bevisa vattnets kostnad.