Polisen åter på ruta ett

Dalapolisens enda båt. Stefan Dangardt jämför den och G-båten mellan en moped och Rolls Royce. Foto: Polisen i Dalarna
Textstorlek:

​G-båten som polisen lånade från Försvarsmakten har nu lämnats tillbaka.
– Vi har en egen båt men den är inte lika bra, säger kommissarie Stefan Dangardt på polismyndigheten i Falun.

Nu stundar sommarens båtliv på våra sjöar. Det innebär fina upplevelser för de flesta.

Men det betyder också att risken för fylleri och fortkörning ökar. Stefan Dangardt säger att problemet inte är stort men att till midsommar och andra större evenemang ökar stökigheten även på sjöarna.

Dalapolisen har en egen båt som ska täcka samtliga länets vattendrag och sjöar. Men man är inte riktigt nöjd med den. Förra året lånade Försvarsmakten ut en G-båt (trupp- och materieltransport) till dalapolisen. Den är enligt Dangardt bättre anpassad för att ta ombord folk och att den med sina trettio knop kan hinna ikapp snabba farkoster.

Enligt Dangardt var både polisen och allmänheten nöjd med G-båten.

– Verksamheten var bra när vi kände att vi hade resurser för det. De sjöpoliser som jobbade på G-båten upplevde samma sak. Främst var det på Runn och Siljan som G-båten hade bäst effekt, säger Dangardt.

Polismyndigheten i Dalarna, som gärna hade haft kvar G-båten, har tittat på andra alternativ som att leasa eller köpa en ny för en halv miljon kronor. Men några pengar till detta finns inte enligt Dangardt. Han menar att de största polisiära insatserna behövs för närvarande på land.

Efter säsongen får en utredning visa om det behövs en snabbare och sjösäkrare båt till nästa år.
Förra året i oktober ansökte polisen i Dalarna att åter låna G-båten under maj till oktober i år.

I en begäran om lån av G-båt som Dalabygden nu har tagit del av säger Försvarsmakten att båten som dalapolisen lånade är en G-båt med targabåge och att samtliga är upptagna under den aktuella perioden och avslår därmed begäran då G-båtar är en ”trång sektor” inom Försvarsmakten.

Behöver dalapolisen extra stöd kan räddningstjänsten ställa upp med båthjälp om det skulle behövas.

För fartyg över tio meters längd eller som kan framföras i över 15 knop är det fylleri när halten alkohol i blodet överstiger 0,2 promille. Motsvarigheten till sjöfylleri i vägtrafik är rattfylleri.

Den sedan några år framrusande vattenskotern, som många uppfattar som störande, har enligt Dangardt kommit i kläm mellan svensk lagstiftning och EU-direktiv.

Reglerna om att köra vattenskoter finns i förordning (1993:1053) där det anges att vattenskoterkörning endast är tillåtet i allmänna farleder och i områden där länsstyrelsen beslutat om undantag från det generella förbudet. För Dalarnas del är det bara i Barken i Smedjebacken som skotrarna får köras.

Frågan är vad som kan komma efter vattenskotern? Stefan Dangardt berättar från en semster om farkoster som drivs av något slags jetstråle och sägs gå mycket fort.