Opera på skäret bjuder i år på sin största kör någonsin

Minst 50 sångare väntas till årets operakör som är det största evenemanget bjudit på. Foto: Opera på skäret
Textstorlek:

​Intervju med Sten Nicklasson, konstnärlig ledare, Opera på Skäret.

30 juli—28 augusti kommer ni att ge Wagners Den flygande holländaren. Varför just denna opera?

– Den flygande holländaren är en så härligt dramatisk opera. Musiken stormar och kvider, precis som havet vid norska kusten. Sångarna har fantastiska partier att sjunga, som på alla sätt är utmanande. Berättelsen är mångfacetterad och intressant. Ett riktigt mästerverk. Vi kommer att presentera alla namn inom kort.

Vad mer blir det på programmet i år?

– Konserter på Kammarscenen i juli, och operapubar juni—juli.

Hur klarar ni finansieringen – och att ha så långa spelperioder? Dalhalla Opera och Vattnäs brukar ju bara erbjuda någon enstaka operakväll?

– Finansieringen klaras genom en del regionalt stöd inom samverkansmodellen, Region Örebro, Statens kulturråd, Örebro kommun och Ljusnarsbergs kommun, en del sponsorer, partners och bidragsgivare, och en del biljettintäkter. Biljettförsäljningen står för mer än 60 procent av intäkterna. Spelperiodens längd är helt avgörande för att få in tillräckligt med publikintäkter. Vi är mycket tacksamma för vår största bidragsgivare, Barbro Osher Pro Suecia Foundation, våra huvudsponsorer Bergslagens sparbank och Kopparbergs bryggeri, samt många andra partners som gör det hela möjligt.

Berätta lite om årets operakör?

– Det blir den största kör vi någonsin haft på Opera på Skäret, cirka 50 sångare. Det är en härlig blandning av veteraner i sammanhanget och helt nya körmedlemmar. De kommer från stora delar av Sverige och är i olika åldrar. Vi arbetar inom Musikhögskolan i Örebros sommarakademi. Kursen ger högskolepoäng och innehåller undervisning i såväl tonbildning/sångteknik och musikalisk instudering som scensik gestaltning. Just Den flygande holländarens körpartier är mycket krävande, så det är en stor utmaning för oss alla.

Blir det fortsatt tågresor och gammeldags restaurangvagnar från Stockholm till Opera på Skäret?

– Ja, det blir tågresor lördagar och söndagar hela augusti. Man startar från Stockholm vid 11-tiden, äter lunch på utvägen, ser föreställningen, stiger på tåget vid Skäret och äter en trerätters middag på hemvägen. Man är tillbaka i Stockholm före midnatt. En fantastisk upplevelse enligt våra kunder.

Berätta hur allt detta började?

– Jag fick se platsen av en ren tillfällighet och blev genast betagen av det stora mäktiga trähuset med dess underbara läge vid sjön Ljusnaren. När jag provade att sjunga i huset och förstod vilken makalös akustik som fanns där var ju fortsättningen given: här måste det spelas opera. Det var faktiskt. Den flygande holländaren som var det första verk jag tänkte på. Fler byggnader som skulle kunna tjäna verksamheten fanns också på plats. Dessutom en egen perrong.

Opera på Skäret påminner lite om Margareta Dellefors och Dalhalla… Det projektet har ju sedermera tagit en helt annan vändning. Vad anser du om Dalhallas utveckling?

– Att Dalhalla är en fantastisk arena råder inget tvivel om. När det gäller operaverksamheten är den ju verkligen på frammarsch igen. Det ser jag väldigt positivt på. Ju mer opera som spelas, desto bättre för operaintresset och konstartens utveckling. Vi ligger dessutom nära varandra och kan skapa publikströmmar som besöker båda platserna.

Har du funderat på att anlita gästspel från Stockholmsoperan eller andra operahus?

– Vi kommer i framtiden att försöka skapa internationella samarbeten med andra operahus och festivaler. Men vår grundidé är att skapa egna produktioner och inte att vara en gästspelsscen.

Hur skulle Opera på Skäret fungera år 2050 och du fick önska fritt?

– En sommaropera med minst två operaproduktioner på Stora scenen, kammaropera på Lilla scenen, en utbyggd operaakademi samt konserter. Speltid från mitten av juni fram till början av september. Mer än 30 000 besökare per år. Vidare: att bättre få till alla logistiska funktioner på platsen. Restaurang och övernattningsmöjligheter. Konst-, mat- och naturupplevelser som komplement till operaföreställningarna.

– På det konstnärliga planet: iscensätta nya verk; arbeta med unga; alltid stå upp för operakonsten i alla dess delar.

En del sångare lär ha sagt att akustiken i det gamla sågverket överträffar akustiken på Metropolitan. Håller du med?

– Absolut!

Björn Gustavsson