Inlandsbanan går starkt framåt

Resandet med inlandståget från Mora har fördubblats på fyra år. 2019 ska trafiken gå reguljärt. Foto: Inlandsbanan
Textstorlek:

​På fyra år har resandet på inlandsbanan mellan Mora och Östersund fördubblats. Nu finns planer att utöka trafiken reguljärt i slutet av 2019.

Nu verkar det ha vänt för den del av inlandsbanan som har med Dalarna att göra. Den tidigare nedläggningshotade järnvägen från 1937, sträckan Kristinehamn i söder till Gällivare i norr, som går som en pulsåder genom landet, har under en längre tid haft ett uppsving bland resenärerna samt från makthavarna ett förhöjt intresse. Samtidigt jobbar man mot klockan.

Tanken är att inom tre år, till slutet av 2019, ska man ha kommit igång med den reguljära trafiken mellan Mora och Östersund. Det skulle innebära tre turer per dag, så som tågen gick i början, istället för dagens en tur per dag.

Anledningen till att Inlandsbanan nu ser en möjlighet att utöka trafiken är ett stabilare kundunderlag som önskar att åka mer kollektivtrafik samt att regering och riksdag ger olika aktörer som Transportstyrelsen i uppdrag att arbeta vidare med detta.

Peter Ekholm är sedan någon vecka tillbaka nytillträdd vd för Inlandsbanan. Tidigare jobbade han inom besöksnäringen i Vemdalen.

– Det som nu är på gång är mycket förra vd:s förtjänst, Otto Nilsson, som på grund av andra uppdrag och familjeskäl flyttade tillbaka till Stockholm. Inlandsbanan har fram tills nu kretsat mycket kring charter, beställningstrafik och turister.

– När det finns bra och lyckade exempel, som Norrtåg och Tåg i Vemdalen, så finns också en bra potential för inlandsbanan att utöka resorna till att bli reguljär. För fem år sen trodde inte riktigt regionen och näringen på att det fanns någon utveckling för inlandsbanan, men det ser nu ut att ha vänt, säger Ekholm.

Vad prislappen kommer att hamna på kan han i nuläget inte säga något om. Tågbanan är i fin form och efter banan finns många kommuner och det mesta av Sveriges råvara.

Förutom att utöka persontrafiken jobbas det också parallellt med att utveckla godstrafiken, bland annat med omlastningsterminaler och signalsystem.

Under de här fyra åren som resandet har fördubblats, har man kört med gamla 80-talståg. Trots de gamla tågen visar detta, menar Ekholm, på vilket stort intresse det finns för att åka mer tåg. Den dagen då man kör igång med reguljär trafik är det tänkt att nya tåg ska rulla på banan.

Närmast på agendan är att i projektform jobba vidare med den utökade volymen och studera kostnaderna inför upphandlingen. Redan nästa vinter ska ett nattåg gå från södra Sverige, och det relativt nybyggda resecentret i Mora, som är en viktig pusselbit i inlandsbanan enligt Ekholm, har just den spännande kombinationen av tåg och bussar.