Konstnärer får lära sig att ta betalt

​Konstnären Hanna Nielsen i Orsa, som deltog i föregångaren till Företagsinkubatorns workshop, lever i dag på sin konst. På bilden jobbar hon i ett projekt. Foto: Kola Production
Textstorlek:

​Efter årsskiftet startade en workshopserie i affärskonst i Borlänge för att stärka konstnärligt skapande personer när de ska ta betalt för sina tjänster.

Som en del i att stärka varumärket Dalarna används ofta olika former av kultur. Musiker, konstnärer och andra artister i olika genrer är ofta populära inslag i kulturlandskapet.

Samtidigt som arbetet pågår med att lyfta fram kulturen i olika sammanhang, finns ett slentrianmässigt förhållande till kulturen och kulturutövare som säger: det du gör behöver väl inte kosta så mycket.

Senaste exemplet på detta inträffade under skid-VM förra året då en grupp erbjöds att spela fast gratis. Motiveringen var: men ni får ju i alla fall synas. Jörgen Steen är verksamhetsledare på företagsinkubatorn i Borlänge. Han tar upp skid-VM som ett exempel på hur det kan se ut när kulturarbetare hamnar i ett svårt läge på grund av en arbetsgivare som inte vill betala ett marknadsmässigt pris utan lockar med att ”få synas”.

– I de flesta fall handlar det om synen på pengar. Tittar man till exempel på film och musik finns det ofta mycket pengar som många gånger kommer till fel personer. Film- och skivbolag tjänar för det mesta väldigt bra medan utövarna inte får så mycket, säger Jörgen.

Han säger vidare att det eftersom marknaden är snedfördelad och många försöker leva på sin profession lätt uppstår ett läge där de varken kan eller har vetskap om hur mycket de ska ta betalt.

I den situationen är det lätt att sälja sig för billigt eller tvingas ge upp planerna på en fortsatt karriär. Det i sin tur, menar Jörgen, kan urholka de mekanismer som finns mellan kulturen/kulturarbetare och marknaden vilket inte är bra för någon.

När Dalarna är en av de populäraste turistdestinationerna i Sverige utgör kulturen en viktig del av det konceptet. Turism och kultur, som har många mindre utövare, kan också bli katalysatorer för tillresta människor att slå sig ner i en av våra kommuner. Det finns många aspekter på detta, menar Jörgen.

Sedan i början på detta år finns nu en workshopserie i Borlänge som vänder sig till personer som har en verksamhet eller som planerar att starta företag inom skapande näringar som musik, film, spel, dans, konst, litteratur med mera.

Det hela började egentligen 2014 med videolänk via Göteborg. Kursen vände sig till kulturutövare.

Nytt för detta år är att företagsinkubatorn håller i workshopen i Borlänge som totalt är på tolv träffar. Deltagarna är 13 till antalet och varje tillfälle kostar 500 kronor. Två personer från företagsinkubatorn håller i träffarna som går ut på att deltagarna inspirerar varandra.

Workshopen är för tillfället fullbokad, men kommer det inte tillräckligt med förfrågningar kan kanske en ny starta i höst. Då kan det också komma föreläsare. Årets första happening handlar om att bygga nätverk, våga starta företag och att använda de resurser som finns i närområdet.

Jörgen berättar att deltagarnas mål ser lite olika ut. Några vill kunna utöva sin konst på halvtid medan andra hoppas kunna leva på det med en rimlig månadslön. På frågan om inte också marknaden borde sitta i skolbänken svarar Jörgen Steen: Jo, det har du faktiskt rätt i.

LÄS MER om Hanna Nielsen i Orsa, som i dag lever i dag på sin konst, i Dalabygden nr 3.