Geografisk miss bör väcka upp oss

Textstorlek:
Annons:

”Det som är så fint med ett sådant arrangemang är om det sätter Sverige och svenska fjällen på kartan”. Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra var lite fel ute när hon i en intervju med SVT Gävledala (som det då hette) fällde dessa ord under Skid-VM i Falun 2015. Partiledarens kända citat ”att stockholmare är smartare än lantisar”, från när hon kandiderade till riksdagen 1998, vilket hon sedan ångrade, väcktes till liv i sociala medier. Folk undrade nog: är verkligen stockholmare smartare än lantisar som inte ens kan hålla reda på att från Falun till Sälenfjällen är det minst 20 mil.

När också många stockholmare har sina rötter som före detta lantisar blir saken något lustig. Men frågan handlar nu kanske inte om detta. Kinberg Batras geografiska miss var kanske inte så fel ute som vi gärna vill tro. Den visar istället på en verklighet som vi i Dalarna inte riktigt har hajat, eller velat se. För om en partiledare från Stockholm inte kan hålla reda på Dalarnas geografi, hur ska då en turist från ett annat land kunna göra det? Samtliga länets kommuner vill förstås att besökaren väljer just den egna kommunen framför de andra. Här råder gärdsgårdsmentalitet. Alldeles för många aktörer har inte kunnat hitta en gemensam nämnare för att marknadsföra Dalarna som en destination med många olika aktiviteter. Istället har man gjort tvärtom.

Detta har mer förvirrat och skapat spretighet än samlat. Därför är det nu välkommet att Visit Dalarna skapar en plattform för länets hela turism. Med mottot: Vi river gärdsgårdarna i Dalarna, bildades Visit Dalarna AB 2011 som ett samarbete mellan länets turistorganisationer. Syftet var att öka affärsutvecklingen inom besöksnäringen och skapa ett samarbete som man inte tidigare haft, bland annat med Visit Sweden, som i samma andetag när man säljer in Sverige som turistland också ger Dalarna draghjälp. I år har det gått fem år sedan Visit Dalarna bildades och organisationen har nu kommit fram till att det har gått si så där. Man står lite och stampar på samma ställe och undrar, när ska det lossna på riktigt.

Turismen är en av världens största branscher. Men de riktigt stora inkomsterna och jobben hamnar inte i Dalarna utan går till områden som tar turismen på största allvar. Ett problem är att man inte har marknadsfört Dalarna som ett område, utan som flera, där kommuner och turistorganisationer blivit mer av konkurrenter än samarbetspartners.

Det i sin tur betyder att underlaget inte riktigt räckt till och de stora satsningarna har därför uteblivit. Dalarna lever mycket på gamla meriter men hur länge till? Nöje har vi så det räcker och blir över. Kulturen måste höjas till en internationell nivå om vi ska vara något att räkna med i framtiden. Kanske kan regionfrågan, som ska sjösättas 2019, få oss att inse att vi bör agera som en röst, likt en näverlur som blåser mot gemensamhetens mål så att vi i framtiden får höra landets partiledare och andra säga var dalafjällen ligger.

Annons: