De letar upp paket åt hela landet

Trycket är högt innan jul, säger Stefan Helander på reklamationsenheten i Borlänge. Foto: Maria Karlsson
Textstorlek:

​Det är högt tryck på Post Nord inför jul. Den totala mängden skickade paket ökar betydligt, och därmed ökar även mängden paket som kommer på villovägar eller går sönder. I Borlänge tar man hand om alla reklamationer i Sverige.

Annons:

– Från redan höga volymsiffror ökar antalet skickade paket med cirka 50 procent till jul, säger Stefan Helander, chef för reklamation Post Nord Sverige.

När paketen inte kommer fram eller när innehållet i ett paket gått sönder är det Stefan Helander och hans 44 medarbetare i Borlänge som tar hand om det och försöker lösa problemet. De arbetar med det som skickats inom Sverige, men också till och från utlandet.

Till jul när antalet skickade paket ökar påverkar det även trycket på reklamationsenheten.

Nu handlar många på nätet och väntar ofta tills närmare jul, eftersom leveransen bara tar ett par dygn, enligt Stefan Helander.

– Internethandeln påverkar oss enormt, och det märker vi speciellt till jul. På tio till tolv år har antalet paket fördubblats, säger han.

I första hand är reklamationsenhetens uppgift att hitta saknade paket som kommit fel.

– Ofta är det adresslappar som ramlat bort eller adresser som är felaktig. Ibland kan det vara rena detektivarbetet för handläggaren som ringer och mailar för att försöka spåra ett paket. Vi hittar ganska mycket, men det gäller exempelvis att ha rätt känsla och veta vilket ord man ska söka på i vårt interna söksystem, säger Stefan Helander.

Det händer att människor blir ledsna eller till och med ringer och är arga när det hänt något med paket de skickat eller väntar på. Men många blir också glada när deras paket kommer tillrätta. Som när en flicka skickade ett paket till sin mamma på Island.

– Paketet gick sönder och några saker ramlade ur. Ändå lyckades Linnea som är handläggare här spåra sakerna och skicka dem dit de skulle. Mamman blev så glad att hon skickade isländsk choklad och en almanacka till Linnea, berättar Stefan Helander.

Han förklarar att det skickas paket som är alltför dåligt emballerade, och oftast går det bra ändå.

– För att vara på den säkra sidan ska det vara väl emballerat så att paketen tål en maskinell hantering, poängterar Stefan Helander.

När ett paket skickas från ett annat land ska reklamationen göras till landet där paketet skickats ifrån.

– Vi försöker hjälpa till att spåra paketen, annars hänvisar vi till avsändarlandet. Vi går efter särskilda världspostavtal, förklarar Stefan Helander.

På reklamationsenheten arbetar de dessutom mycket med att följa upp och återkoppla till övrig verksamhet på Post Nord.

– Vi har också kontakt med postorderföretag bland annat, alltså kunder som använder våra tjänster. Vi arbetar hela tiden med att bli bättre, och att förebygga i första hand, säger Stefan Helander.

Annons: