Mässa lockade 60plussare

Textstorlek:

​Fler än 2 200 personer besökte nyligen 60plus-mässan på Lugnets sportcenter i Falun. Mässan riktade sig i första hand till aktiva män och kvinnor i mogen ålder.

Annons:

Drygt 50 utställare fanns på plats på 60plus-mässan och det handlade om alltifrån hantverk, hem- och nöjen, mode och skönhet, vård och omsorg, kommun, turism och resor samt sport och fritid.

Arrangörer för mässan var Laila Fridh och Pia Brunell.

– Vi är jättenöjda med mässan. Det är så positivt i Dalarna, både bland besökare och utställare, säger Laila Fridh.

Men hon hoppas att de kan locka ännu fler utställare nästa år. Teknikföretag skulle passa bra för numer finns ett stort intresse bland de som är över 60 att ha den senaste tekniken när det gäller telefoner och datorer med mera, menar hon.

– Äldre är mycket aktiva och medvetna i dag. De har ofta god ekonomi, barnen är utflugna och de kan fokusera på sina egna intressen.

På årets mässa serverades det kaffe, fikabröd och smörgås, men också vin för den som önskade och nytt för i år var lite extra lyx med ett glas bubbel i champagnebaren.

Under fredagen bjöds på smakprov från showen Myggjagare och Näbbstövlar. Då var det ont om sittplatser framför scenen.

Ett uppskattat föredrag var när den högaktuelle journalisten och författaren Jan Mosander pratade om ”Tyskland före och efter Berlinmurens fall”.

Företaget Rut och Knut visade höstens mode och yogainspiratören Pernilla Cristvall berättade om yoga och gav tips på enkla övningar.

Dalabygden, med säljare och reportrar på plats, ställde ut på mässan.

– Vi från marknad tycker det är roligt att träffa folk, såväl nya som gamla prenumeranter, säger Magnus Eriksson, marknads- och upplagechef.

– Många vi pratat med är redan prenumeranter och de säger att tidningen blivit bättre, tillägger annonsförsäljare Leon Kedevik.

Eriksson var glad och nöjd över att de nästan 300 gratisexemplar av tidningen tagit slut och att flera nappat på erbjudandet av en prenumeration på Dalabygden.

Annons: