Dalabygden satsar trots tuffa tider

Textstorlek:

Som alla säkert redan vet visar den senaste upplageredovisningen från Tidningsstatistik AB att dagspressen fortsätter tappa läsare.

Annons:

Men här kommer den goda nyheten: Sveagruppen, som Dalabygden tillhör, växer.

Totalt handlar det om en ökning på 300 exemplar per utgivningsdag. Siffrorna är verkligen uppseendeväckande. Sveagruppen sticker ut som en påtaglig vinnare på en sorgkantad marknad, och tendensen är så tydlig att den inte går att förklara bort.

Dagstidningarna har valt att i allt högre grad försöka spara pengar genom att samarbeta och därmed utvidga sina bevakningsområden, och samtidigt har tidningarna blivit tunnare och tunnare av besparingsskäl.

Följden har blivit att den lokala bevakningen försämrats. De små, nära nyheterna har rationaliserats bort.

– Det är ju tydligt att läsarna inte tycker om den utvecklingen, säger Sveagruppens VD Bertil Pettersson. Vi har för vår del haft det här på känn och försökt satsa ännu mer på den typen av innehåll, och det har betalat sig.

Dagspressens upplagesiffror har redan resulterat i att MittMedia beslutat lägga ner Dagbladet i Sundsvall, och det spekuleras nu i att tidningsdöden ska drabba ännu fler inom en snar framtid. Många stora tidningar har tappat mer än tio procent av upplagan på ett år, och det är mycket kännbart för ekonomin.

– Att dagspressen blöder är vi de första att beklaga, säger Bertil Pettersson. Den dagliga debatten blir till exempel betydligt mindre seriös när den i allt högre utsträckning förs i sociala medier. Men vi tänker inte be om ursäkt för att det går bra för oss. Tvärtom inspirerar det oss att fortsätta utvecklas.

Ni som läser Dalabygden regelbundet har redan sett att det pågår en offensiv satsning på flera fronter. Den satsningen fortsätter.

– Vi har ett fantastiskt roligt år framför oss, avslutar Bertil Pettersson.

Ulf Kriström

Annons: