Julmusten slår colan

Textstorlek:

Julmusten regerar i Sverige så här års. Det säljs runt 45 miljoner liter och konkurrerande coladrycker har inte lyckats slå ut vår älskade julmust.

Det började faktiskt i Örebro, för nu runt 110 år sedan. Det var då som Robert Roberts, läskedrycksfabrikör, skickade ut sonen Harry på en rejäl studieresa till Tyskland. Tanken var att han skulle lära sig hur läsktillverkning gick till.

Och det gjorde han, med besked. När han kom hem så hade han en ansenlig samling recept med sig. Ett av dem hade de blandningar (essenser/extrakt) som skulle bli kända som drycken julmust.

Ordet kända är att ta till i underkant. Julmust är mer än så; en självklarhet på julbordet, en levande legendar, en institution, om man så vill.

Och det märkliga är att samma Roberts än idag totalt dominerar mustmarknaden. 98 procent marknadsandel imponerar.

Av den här helt alkoholfria drycken säljs det till jul runt 45 miljoner liter. Även om olika bryggerier sätter egna etiketter på flaskorna, så är samma essenser grunden i all julmust.

Däremot kan tillverkarna justera smaken genom att tillsätta varierande sockermängd, fylla på med kryddor, kolsyra, varierande vattenmängd…

Totalt säljs det runt 575 miljoner läsk i Sverige under ett år. Där är coladryckerna giganter på markanden med runt 340 miljoner liter (av 160 miljarder (!) liter i världen).

Men trots påtagliga försök så har ingen av colafabrikanterna lyckats slå ut vår älskade julmust. Försök har gjorts, med påkostade reklamkampanjer, utan att lyckats. Musten är kung i december. Colatillverkarna har förlorat slaget och sedan några år tillbaka lagt ner mångmiljonsatsningarna på att försöka knocka musten.

Fabriken där extrakten tillverkas, kan tyckas rätt oansenlig. Men där arbetar man flitigt vidare efter det recept som Harry Roberts hittade i Tyskland för länge sedan.

Varje senare led i släkten Roberts har med sig det hemliga receptet från generationen före. Ytterst få känner till den exakta blandningen.