Stort intresse för konst i bilhall

Här är beviset, bilar och konst har en gemensam nämnare på Bilkompaniet i Leksand.Foto: Mats Lindström
Textstorlek:

En bilhall förvandlad till konsthall. Låter det långsökt? Det tycker inte Bilkompaniets vd och grundare av CarArt, Jonas Estéen. 47 konstnärer deltog i årets CarArt Biennalen som lockade storpublik.

Annons:

 

Man skulle kunna kalla Jonas Estéens konstprojekt, CarArt-Biennalen i Leksand, för en happening. Under en helg i slutet av oktober körs bilarna ut och in kommer konstnärer, konst och flera tusen besökare som rör sig fram och tillbaka mellan konstverken. Den lugna och kliniska hallen fylls med liv och rörelse, som om besökarna var en del i själva konstprojektet. Estetik, rymd och närhet hittar gemensamma beröringspunkter i en annars kommersialiserad värld. Sedan starten för cirka sex år sedan ökar antal besökare och konstnärer som vill ställa ut. I år deltog 47 konstnärer, där merparten verkar i Dalarna, och detta med Dalarna och det lokala är något som ligger Estéen extra varmt om hjärtat.

Men han har också något annat i sidospeglarna, något som sätter fokus på handeln. Som bilhandlare i en mycket konkurrensutsatt miljö uppstår en intressant frågeställning: vad händer när konst möter något så kommersiellt som en bilhandlare i hans hall och vad är syftet med hela denna happening?

– Jag brinner för Dalarna, tradition, spännande samarbeten och allt som är vackert. Dalarnas långa tradition som kulturens högborg utgör en perfekt grund för den här typen av evenemang. Det här är ett sätt för oss att ytterligare stärka vår lokala förankring och våra kundrelationer. Förutom vår passion för konst och tradition så känns kopplingen till design naturlig, säger Jonas Estéen.

Under helgen träffade Dalabygden några besökare som hade tagit sig till Leksand. Man kom från hela Dalarna och det var både gamla och nya konstintresserade.

– Jag hade inte tänkt på den här hallen som ett galleri förut. Högt i tak och mycket ljus som flödar in. Det är ju perfekt att visa konst här, sa en kvinna som hade åkt från Falun.

Jonas Estéen igen:

– Jag tycker det är välinvesterade pengar, ur många olika perspektiv. Att genomföra kulturella evenemang och samhällsponsring stärker också oss som företag. Dessutom är det en unik upplevelse att träffa alla besökare och konstnärer i en miljö som också är vår arbetsplats.

Annons: