E-handeln – hot eller möjlighet för landsbygden?

Textstorlek:

För några veckor sedan tog jag del av en rapport om vad som med stor sannolikhet kan hända om USA-ägda e-handelsföretaget Amazon etablerar sig i Norden och Sverige. Effekterna av företagets framfart i andra länder i bl.a. Europa är att företaget tagit över en stor del av bokförsäljningen i en rad skilda länder. Amazon är världens största – eller näst största efter den nya kinesiska jätten Alibaba? – e-handelsföretag med försäljning av allt från böcker, elektronik, leksaker till spel och andra produkter. Det som händer när denna typ av företag tar över är bl.a. att det i detta fall slår ut dels inhemska bokförlag och dels distributionsföretag som våra viktiga lokala bokhandelsbutiker!

Jag är medveten om att viss e-handel har fördelar och inte minst för människor på landsbygden, långt bort från närhet till ett urval av butiker. E-handeln kan genom sin uppbyggnad också erbjuda ett lägre pris än vanlig handel. Samtidigt är emellertid e-handeln ett starkt ökat hot mot speciellt landsbygdens sällanköpshandel i form av de små specialbutikerna i våra tätorter.

 

De butiker och branscher som är särskilt hotade på landsbygden är utöver bokhandeln skobutiker, musikaffärer, klädbutiker, husgerådshandel, möbelbutiker, foto-, TV- och kamerabutiker, datorhandel, elutrustningsbutiker m.m. När dessa försvinner mister stadskärnorna på särskilt landsbygden sin funktion och attraktionskraft. Detta pågår redan nu och bidrar till att den redan hotade landsbygden mister ännu en bit av sin konkurrenskraft. I spåren av denna utveckling ser vi också att kunder prövar, undersöker och ser olika produkter i befintliga affärer och sedan beställer samma varor via nätet långt från den lokala specialbutiken

E-handeln har ju inte startats för att göra landsbygden mer attraktiv och medborgarnas vardagsliv mer spännande. Företagens mål är högsta möjliga kortsiktiga vinster åt ägarna vilket vi bl.a. ser när det gäller Kinneviks stora satsning på mode och skor på E-handelsföretaget Zalando. Tack vare att logistikföretagen mer och mer arbetar nära konkursens rand kostar det föga att sälja modekläder från Italien och exempelvis smink från Japan i Sverige.

 

Det finns säkert människor som gillar denna utveckling och kanske inte tänker på de stora konsekvenser för landsbygdens serviceutbud som förändringarna medför. Därför måste vi diskutera även dessa frågor öppet och skapa en bättre medvetenhet om landsbygdens villkor för en positiv utveckling.

Själv tycker jag det är en ynnest att kunna gå in till Einars skor i Leksand och få en bra personlig vägledning om olika kvaliteter hos olika skor, att kunna besöka Lundells bokhandel och få info om nya böcker och möjlighet att bläddra i det stora utbudet, att ha möjlighet att på plats se Tappers färgbutik med bredast tänkbara kvalitetsutbud av färger, tapeter m.m. och varje dag ha chansen att handla i Presentas välsorterade butik i Leksand. Jag gissar att jag inte är ensam om att uppskatta en kvalificerad sällanköpshandel i landsbygdens centralorter. Men denna service är inte given om vi inte använder den. När Amazon, Alibaba och Zalando bestämmer utvecklingen riskerar vi alla att bli förlorare.

 

Ronny Svensson