Dalabutiker inspireras nu av nytt koncept

Maria Skalin och Mari R Nordstrand har fått pris för sitt butikskoncept. De hjälper nu butiker i Dalarna att synas mer. Foto: Privat
Textstorlek:

De här kvinnorna kan få en landsbygdsbutik att lyfta. Unika butiker är de stora kedjornas motpol med närhet, service och personlighet.
– I USA och på andra håll i Europa har folk tröttnat på stora kedjor. Även vi i Sverige måste börja tänka om, säger Maria Skalin på Unika butiker.

Annons:

 

Förra veckan skrev vår krönikör Ronny Svensson om e-handelns hot eller möjlighet. Vi följde upp med att besöka en liten butik, cirka tre mil från Kupolen i Borlänge. Anders Olsson på Foo träning och hälsa i Gagnef hade egentligen inga problem med näthandeln eller stora kedjor tack vare flexibelt tänkande och konkurrenskraftiga produkter. Men nu är det inte alla som kanske når dit. Butiker kör fast och tappar inspiration när den stora kedjan vid riksvägen dammsuger stadskärnan på folk. Så ser tyvärr vardagen ut för många småbutiker i Dalarna, fast de ligger i attraktiva stadskärnor eller områden.

– Det var exakt så som många småbutiksägare i Sundsvall kände och uppfattade läget. Konkurrensen från stora kedjor och svårigheten att nå ut var frustrerande för många.

Unika butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013 i syfte att öka synligheten, lönsamheten och konkurrenskraften för fristående privatägda butiker. Våren 2014 öppnade nätverket för andra städer att ansluta sig. Jag och Mari R Nordstrand tog över och tänker nu bilda aktiebolag, säger Maria Skalin.

Företaget vänder sig till privata mindre fristående aktörer som kan sälja det mesta från kakel till köksredskap. Sortimentet är oväsentligt. Viktigare är att butiken är nyfiken på nya vägar och samarbeten.

– Förutom att butiken ska vara fristående bör man ha ett sortiment som är lite speciellt för kundområdet och att man jobbar hållbart. Själva hållbarheten kan ligga i produkterna till anställda och miljön. Dagens kunder är mån om det hållbara samhället, vilket också är ett bra säljargument. Köper en butik vårt koncept, som kostar 3 500 kr per år, stöttar vi och inspirerar. I startpaketet ingår det mesta man behöver för att synas som pressmeddelanden, flyers och sociala medier. Tiden för att komma igång tar mellan två och tre veckor. I Dalarna samarbetar vi just nu med butiker i Leksand, Borlänge och inom kort Falun.

Maria Skalin är ganska klar i sin uppfattning när det gäller stora yttre kedjor och e-handel, som ofta utmålas som landsbygdens och mindre stadskärnors skräck.

– Trenden för stora kedjor och e-handel har börjat backa. Tyvärr tycks Sverige inte riktigt fatta det, för vi fortsätter att gå i storkedjornas fotspår. Ser man bara till turismen söker den sig helst till det nära, unika och småskaliga. Besöksmässiga handelsresor till unika butiker är en outnyttjad bransch. Det finns stora möjligheter för småbutikerna om de lär sig synas, har bra service och samarbetar. Det kan få ett centrum att blomstra på kort tid. För närvarande har vi cirka 140 butiker i nätverket, säger Maria.

Annons: