Med fötterna på marken men hjärtat i skyn

En hisnande och aningen surrealistisk känsla infinner sig när vi blickar ner på miniatyrlika Västerdalälven. Foto: Gabriel Tjulander
Textstorlek:

De har minst en sak gemensamt, de kan flyga och besitter ett intresse för flygplan samt deras klubb. Åke Steen och Göran Roth har varit närvarande både under klubbens glansdagar men också nu i den mer höstlika perioden av klubbens historia.
– När jag flyger där uppe tänker jag ibland, hur länge kommer jag att få behålla den här friheten, säger Göran.

Annons:

I Gagnefs kommun, mitt emellan Mockfjärd och Djurås ligger fältet som många av oss bara åker förbi. Mångas vetskap om klubben sträcker sig bara till, ”det är där flygarna håller till”.

– Det finns en känsla av att folk tror att flygklubben bara är för dess medlemmar, säger Åke Steen, veteran inom klubben.

Klubben har en lång historia, Åke Steen och Göran Roth har fått ta del av den historien. Tack vare deras brinnande intresse för flygplan och konsten att manövrera dem genom luften.

– På 1970-talets mitt startades Gagnefs flygklubb av drivande Ragnar Westling tillsammans med Bengt Broberg och Kjell Norberg. Det var Ragnar som såg till att byggnationen av hangarerna på Himmelstätta blev av, berättar Göran.

Men det var på 1980 – 1990-talen klubben blomstrade som mest.

– Då hade vi fem flygplan här på Himmelslätta, ett motorflygplan, en motorseglare och tre segelflygplan, säger Göran.

Genom åren har klubben förändrats, sakta men säkert har en klubb som en gång lärde ut flygarkonsten tappat sina lärare och med det flera medlemmar.

– Att vara flyglärare är så tidskrävande att helst ska man vara ungkarl med hjärtat för flygplan, säger Åke.

De flesta yngre flygintresserade lämnar för utbildningen och flyger nu på annat håll.

– Det var en helt annan gemenskap, det var alltid rörelse på Himmelslätta. Nu behöver man nästan inte boka planet i förväg, oftast står det ledigt, säger Göran.

Han beskriver hur man under klubbens glansdagar kunde se segelflygplan lite här och var som landat på åkrarna runt om i Dalarna. Då flygplan satte av från startbanor i Borlänge, Siljansnäs, Dala-Järna och Himmelslätta.

– Förr tillbringade vi hela somrarna här på flygfältet, vi klippte gräset på banan, hjälpte segelflygare upp i luften och flög själva förstås, berättar Åke.

Åkes historia inom klubben börjar något tidigare än Görans. Redan i unga år fann han snabbt ett intresse i flygplan.

När Åke fyllde 16 flög han sitt första flygplan, han minns att det var en aning skrämmande de första gångerna han flög själv.

– Då slog adrenalinet till för minsta lilla vindpust, något som jag nu knappt reflekterar över, men det kommer med erfarenheten, konstaterar han.

Men Åke har även byggt egna flygplan. År 1992 byggde och färdigställde han sitt första motorplan men det skulle inte bli det sista.

1998 byggde han sitt andra plan, den här gången en motorseglare.

–  Om det uppstår ett fel på något av planen eller om det bara inte vill starta då är det Åke jag ringer. Ofta räcker det att han står bredvid så brukar det lösa sig, säger Göran.

Åke har även byggt om och reparerat flygklubbens egna motorseglare.

Trots att Gagnefsflygklubb just nu passerar genom ”ett lite kyligare luftrum” i dess historia, med färre medlemmar och flygplan, kommer Åke och Göran att fortsätta med det de älskar.

– Det är svårt att sia om klubbens framtid, vi får helt enkelt vänta och se vart vi landar, konstaterar Göran.

Annons: