Formen ger bilen namn

Textstorlek:
Annons:

Jag kan inte längre se skillnad på bilmärken. Formgivningen av dagens nya modeller är så strömlinjeformad och anonym i mina ögon och den fordonstekniska utvecklingen av våra bilar har blivit miljövänligare, säkrare, snabbare – men också lite tråkigare.

Under 1940- till 60-talet kunde bilar ibland utrustas med vingar och fenor. Eller få överdrivet rundade former eller fyrkantiga vinklar. Det fanns en framtidstro i bildesign och man ville att bilarna skulle se ut som rymdskepp eller flygfarkoster. Många bilmodeller fick smeknamn efter sina former eller prestanda. ”Paddan” (Citroën DS), ”Hundkojan” (Austin Mini-Cooper), ”Laban” (Renault 4L), ”Sossecontainern” (Volvo 740), ”Tin Lizzy” (T-Ford),”Bubblan” (Volkswagen Typ 1), är några av favoriterna.

Bubblan lever fortfarande med sitt smeknamn – 80 år senare. Men den mer miljövänliga, moderna varianten av den är nog Golf. Som funnits på vägarna i 40 år. I dagarna lanserar Volkswagen en elbil som ska vara både tyst, snabb och säker, men e-Golf hade kunnat få en intressantare design. Men jag antar att det mest intressanta finns under huven. Den sägs ska klara pendling både på motorväg och landsväg, med max 190 kilometers räckvidd. 115 hästkrafter får man ut av motorn. Man kan undra vad e-Golfen kommer att få för smeknamn. Kanske ”Kontakten”?

Annons: