Vår mest älskade bil

Klassiker. Notera körriktningsvisaren, ”göken”, på taket. Foto: Rolf Johnsson
Textstorlek:

September 1944. Krigstid i Europa. Kristid i Sverige.
Då slår Volvo till och visar äntligen sina länge omtalade prototyper till en ny bil. Den presenteras vid den stora Volvo-utställningen i Stockholm, under namnet PV 444.
Den skulle med tiden bli vår mest älskade bil.

Annons:

Åren har gått. Idag tillverkas inte några Volvo PV längre. Men väldigt många av dagens körkortsinnehavare har ägt en. Och mer eller mindre alla i åldrarna 40 och uppåt har åkt i en.

Ingen bil har slagit rot i det svenska folkhemmet som klassiska Volvo PV.

Tillbaka till Stockholm och hösten 1944. Ute i Europa står kriget och väger. Tyskarna har oväntat lyckats hejda de allierade vid Arnhem i Holland och det kommer att förlänga kriget med ytterligare några månader.

Men här hemma börjar vi ana fredsslutet. En försiktig optimism sprider sig i landet. Snart, kanske, ska det som kallas kristiden vara över.

I det läget passar Volvo på. Under våren har man byggt färdigt tre prototyper av en ny bil, en bil som är tänkt att kunna passa många hushålls plånböcker.

Succén på utställningen blir omedelbar. På tio dagar kommer 149 000 besökare för att se den bil som beskrivs som en kaross med djärva linjer. En okonventionell outlook med självbärande kaross helt i stål.

Den fyrcylindriga motorn är en smart konstruktion som är bensinsnål och ger 40 hästkrafter. Dessutom en riktig världsnyhet: laminerad vindruta!

Folk kom, såg, häpnade lite och imponerades. Och beställde.

När utställningen var över hade 2 300 kontrakt från köpsugna bilister tecknats. Folk stod i kö för att få teckna sig för den nya bilen.

En ny tid stod för dörren. Och det underströks av en annan, mycket större världsnyhet som diskret såg dagens ljus samtidigt borta vid Harvard-universitetet i USA – den första datorn.

Från september 1944 och fram till dess att sista PV:n tillverkades 1965 så rullade 440 000 exemplar av banden vid Torslanda i Göteborg. 99 000 av dessa var den nya populära 544-modellen som började tillverkas 1958.

Det dröjde faktiskt ett par år från Volvo-utställningen 1944, tills man fick fart på serieproduktionen. Men då gick det desto snabbare.

Provserien på tio bilar visade sig fungera bra och i februari 1947 levererades de första exemplaren från bandet. Färgen var bara en då – svart.

1 900 exemplar tillverkades det första året. Två år senare var tillverkningstakten 8 000 om året. År 1950 tillverkade man 12 000, takten ökade hela tiden. 1956 rullade den hundratusende PV:n av bandet.

 

Läs hela artikeln i papperstidningen

Gå till Prenumerera

 

Rolf Johnsson

Annons: